Het Bureau Kredietregistratie (BKR)

Afbeelding van een bankbiljet aan een wasknijperNormaal gesproken is het BKR een fantastisch instituut. Alle grote banken maken er gebruik van. Leningen worden er geregistreerd, zodat wordt voorkomen dat mensen bij verschillende banken kleine leningen kunnen afsluiten. Veel kleiene leningen kunnen samen een veel te grote financiële belasting zijn.

Bij het aanvragen van een lening wordt bij het BKR gecontroleerd of er al leningen zijn en hoe hoog deze zijn. Wordt het totale aflossingsbedrag te groot, dan wordt een nieuwe lening niet verstrekt.

Markeringen

Het BKR registreert niet of u uw rekeningen op tijd betaald. Dat is namelijk de normale situatie. Maar als er problemen zijn met betalingen, dan wordt dit wel geregistreerd. U krijgt dan een markering bij uw naam. Dat hoeft nog niet erg te zijn. Maar als de achterstanden niet snel worden opgelost, wordt de markering zwaarder en zullen banken op een gegeven moment geen leningen meer verstrekken.

Soms wordt het BKR ook geraadpleegd door andere organisaties. Telefoonmaatschappijen kunnen ook een BKR-check doen. Logisch, omdat bij een mobiel-abonnement feitenlijk het aankoopbedrag van het toestel wordt geleend. Het is dus mogelijk dat u geen telefoonabonnement kunt afsluiten, als daar een nieuw ‘gratis’ toestel bij zit.

Lastig bij consolidatie

Een markering bij het BKR is bedoeld om u te behoeden voor te zware aflossingsverplichtingen. Een heel nobel streven. Helaas pakt het soms heel vervelend uit. Bijvoorbeeld bij het afsluiten van een consolidatielening. Door de achterstanden en aanmaningen krijgt u de markering. De lening om die achterstanden op te lossen kan dan geweigerd worden, omdat er een markering is. En die zou juist opgelost kunnen worden met diezelfde lening…………….

[link-library settings=4]